
Welkom!
Visie
Wij vinden dat elk kind zich (specifiek in de kunstvakken) kunnen uiten op zijn eigen unieke manier (expressiemogelijkheid). Juist in de kunstvakken kan een kind zich uiten op een manier waarop hij het normaal niet kan. De leerling moet ruimte krijgen voor eigen initiatieven. Ruimte om te experimenteren en ervaringen op te doen. Op de ideeën van het kind in gaan is volgens ons belangrijk omdat het zich dan gewaardeerd voelt en de stimulans om te leren dan groter is. Het sluit dan aan bij de interesses van het kind. De omgeving moet uitdagend zijn en de materialen toereikend. De leerkracht moet volgens ons een stimulerende en begeleidende rol aannemen, die het kind motiveert om te durven, leren en ontwikkelen. De relatie met de leerkracht en de leerlingen onderling moet ook goed zijn, dit zorgt voor een veilige en vertrouwde sfeer en is volgens ons een van de basisvoorwaarden voor de ontwikkeling bij kunst (maar ook zeer zeker bij andere vakken).
Dit is de visie die we op basis van onze onderzoeken uit de methoden en literatuur hebben samengesteld. Deze visie is dan ook algemeen en heeft betrekking op onze zienswijze van kunstzinnige orientatie m.b.t. kinderen.